Exporteren
De juiste kennis bij exporteren
Met ons wereldwijde netwerk weten wij hoe exporteren werkt. Het kent voor onze specialisten simpelweg geen geheimen.
EORI-nummer, de checklist voor export
EORI staat voor Economic Operator Registration and Identification. Het stelt de verschillende douaneautoriteiten in staat om de in- en uitvoer binnen de Europese Unie te volgen. Het wordt meestal toegewezen aan individuele wettelijke identiteiten voor een gemakkelijke identificatie door de douane bij exporteren.
Bij importen en exporteren naar of uit de Europese Unie, heb je de EORI nodig. Om een aanvraag in te dienen, stuur je een aanvraag rechtstreeks naar de douaneautoriteiten van het land waar je bent gevestigd.
Wat zijn de incoterms?
Incoterms zijn een reeks vooraf vastgestelde internationale regels die door de Internationale Kamer van Koophandel worden gepubliceerd. Ze bepalen de contractuele clausules die worden gebruikt in internationale commerciële verkoopcontracten.
In termen van leken bepaalt de incoterm wie verantwoordelijk is voor de lading en de kosten ervan in elke stap van het internationale vervoersproces. Afhankelijk van de gekozen incoterm neemt de ene of de andere partij bepaalde verantwoordelijkheden op zich tijdens het zeetransportproces. Houd daarbij rekening met het feit dat de incoterm in elke fase van het internationale transportproces bepaalde verantwoordelijkheden op zich neemt: Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de verschillende beschikbare incoterms.
Weet hoe je een incoterm kunt kiezen die past bij jouw zending, budget en verantwoordelijkheden die je op zich kunt nemen en bereid bent op te nemen. Zorg ervoor dat je dit opneemt in jouw exportchecklist. Als je nog steeds twijfelt, neem dan contact op met Trans Experts voor advies.
Laden/lossen van de zending
Het laden en lossen van een zending verschilt afhankelijk van het feit of je een zending met een deellading (LCL) of een volledige containerlading (FCL) heeft. Zowel LCL als FCL vragen elk om een eigen voorbereiding voor het laden en lossen.
In het geval van een LCL moet je de goederen vooraf goed verpakken op pallets, waarbij je rekening houdt met de maximale afmeting (1,20m x 0,80m x 2,20m (bxlxh)) en het maximale gewicht van 1.000 kg per m3. Indien je zelf niet over een heftruck beschikt, spreek dan duidelijk met Trans Experts af dat je niet de mogelijk hebt de goederen op de truck te laden. In dat geval zorgen wij voor een truck met laadklep en pompwagen.
Bij een complete container (FCL) is een laadklep geen optie. De container staat op een chassis en daarmee ongeveer 1 meter hoog. Je moet een heftruck hebben om de container te beladen. Bij goederen die niet zwaar zijn en wanneer je zeer veel hulp kunt regelen, kun je eventueel de container per hand vullen, maar over het algemeen is het zeer aan te raden de goederen op pallets te pakken en de pallets met een vorkheftruck en een pompwagen in de container te plaatsen. Indien je zelf geen vorkheftruck en pompwagen heeft, kun je deze vaak bij een buurman lenen of bij een verhuurbedrijf zoals Boels. Houd er rekening mee dat je standaard voor een 20ft container anderhalf uur de tijd heeft om te laden en bij een 40ft container twee uur. Dit lijkt misschien meer dan genoeg, maar zonder de juiste middelen om te laden of te lossen wordt de laad- of lostijd vaak overschreden – wat resulteert in extra kosten. Verpak je goederen daarom vooraf goed, zodat het laden zo soepel mogelijk verloopt.
Documentatie
Documentatie vormt één van de meest cruciale aspecten van het internationale scheepvaarttransport. Exporteurs hebben bepaalde specifieke documenten nodig. Sommige documenten zijn afhankelijk van het soort goederen en/of het land waarnaar je exporteert. Enkele van de meest voorkomende documenten zijn:
Btw-factuur: De EU heeft specifieke regels voor de btw. Houd er rekening mee dat als je exporteert je geen BTW in rekening mag brengen.
Paklijst: Op de paklijst staat de volledige inhoud van elk pakket binnen je zending. Dit is inclusief aantallen, gewicht en afmeting. Dit moet bij de douane worden aangegeven en moet zo nauwkeurig mogelijk zijn. In het geval van een controle kunnen onnauwkeurigheden in de paklijst leiden tot vertragingen en boetes. Zorg ervoor dat je weet hoe je een paklijst correct moet invullen, Trans Experts kan je hierbij ondersteunen.
Inklaringsvergunning brief: De douane verlangt meestal een autorisatiebrief van de geadresseerde voor alle zendingen.
Zoals eerder vermeld, kan het zijn dat je meer specifieke documentatie nodig heeft, afhankelijk van je goederen en bestemming. Zo hebben bijvoorbeeld vaak agrarische producten een extra certificaat nodig en ook een certificaat van oorsprong. Als u deze certificaten nodig heeft, zorg er dan voor dat je dit bij de boeking van je zending bij Trans Experts vermeldt. Bij Trans Experts bieden wij je de mogelijkheid om je te assisteren bij het verkrijgen van deze certificaten.
Let op: controleer de benodigde documenten dubbel. Het ontbreken van bepaalde documenten kan leiden tot vertragingen bij de douane en extra kosten.
Bill of Lading
Bij elk transport hoort een Bill of Lading. Trans Experts zal deze voor je opmaken.
Bij het transport van een complete container kunnen wij je vragen de Bill of Lading te controleren voordat het transport in gang wordt gezet.