085 732 67 92 contact@transexperts.nl

Deze 4 factoren zorgen voor scherpe stijging van zeevrachttarieven

donderdag, mei 16

Deze 4 factoren zorgen voor scherpe stijging van zeevrachttarieven

Berichten van rederijen voorspellen een verdere stijging van de zeevrachttarieven in de komende periode. Sinds eind april zijn de tarieven al fors gestegen, wat heeft geleid tot overboekte ruimten en grote uitdagingen. Het wordt daarom dringend aanbevolen om zendingen voor mei en juni tijdig te reserveren.

De sterke prijsstijgingen komen niet helemaal uit de lucht vallen. Het is het gevolg van het ongelukkig samenkomen van diverse ontwikkelingen. Wij hebben de belangrijkste ontwikkelingen voor je op een rij gezet:

1. Crisis in de Rode Zee treft Europese Routes

De aanhoudende crisis in de Rode Zee heeft schepen gedwongen om een omweg rond Afrika te maken, wat de Europese scheepvaartroutes aanzienlijk beïnvloedt. De route rond Afrika, die al beperkte capaciteit had, kent als gevolg een toestroom van schepen. Deze langere reizen en toegenomen overslaghavens hebben geleid tot meer schepen in bedrijf en langere reizen, samen met havencongestie. Dit heeft geresulteerd in een tekort aan containers, omdat veel containers niet op tijd terugkeren.

2. Verhoogde tarieven in Zuid-Amerika

De prijsstijging in Zuid-Amerika is voornamelijk te wijten aan de plannen van Brazilië en Mexico om vanaf juli extra tarieven op Chinese elektrische voertuigen te heffen. Veel autofabrikanten proberen daarom voor de tijd nog zoveel mogelijk verzendingen te regelen naar deze regio’s in afwachting van de tarieven. Zo heeft BYD heeft al meer dan 100.000 voertuigen verzonden.

Dit heeft een aanzienlijke druk op de scheepvaartbronnen veroorzaakt, waarbij veel schepen worden omgeleid om aan deze grote orders te voldoen. De concurrentie om scheepvaartbronnen heeft niet alleen geleid tot een stijging van de tarieven in West-Afrika, maar ook tot snel vollopende havenwerven met auto’s.

3. Impact van de Amerikaanse Verkiezingen

De aankomende Amerikaanse verkiezingen hebben onzekerheid gecreëerd, met mogelijke toekomstige tarieven van 50-60% op Chinese goederen. Dit heeft ertoe geleid dat sommige Chinese bedrijven hun investeringen in Zuid-Amerika hebben verhoogd. Bovendien slaan veel importeurs vooraf voorraad in, waardoor het hoogseizoen eerder is aangebroken dan gebruikelijk.

4. Prijsmanipulatie door scheepvaartreuzen

Grote scheepvaartmaatschappijen maken gebruik van deze verstoringen om de prijzen actief te verhogen. Exporterende bedrijven wordt dringend verzocht hun verzendschema’s van tevoren te plannen, aangezien de concurrentie om containers hevig is. De geschatte aankomsttijd (ETA) voor zendingen wordt ook steeds onstabieler.

Reactie van de Industrie

Bedrijven wordt aangeraden om zo vroeg mogelijk ruimte te reserveren om hun zendingen veilig te stellen in deze uitdagende omstandigheden. De combinatie van geopolitieke kwesties, economische beleidsmaatregelen en strategische manoeuvres door scheepvaartreuzen draagt bij aan een onzekere en dure zeevrachtmarkt.

Voor verdere vragen en hulp bij het reserveren voor je zeevracht, aarzel niet om met ons contact op te nemen.

 

Laatste nieuws

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Belangrijke scheepvaartmaatschappijen zoals Maersk, MSC, BP en CMA CGM hebben besloten om voorlopig de Rode Zee te vermijden. Dit besluit is genomen vanwege de toenemende onveiligheid voor schepen in de buurt van het Suezkanaal.

read more

Volg ons

ANDEREN LEZEN OOK:

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Schepen aangevallen in rode zee Belangrijke scheepvaartmaatschappijen zoals Maersk, MSC, BP en CMA CGM hebben besloten om voorlopig de Rode Zee te vermijden. Dit besluit is genomen vanwege de toenemende onveiligheid voor schepen in de buurt van het Suezkanaal. ...

read more