Volgens berichten in de media verwacht het hoofd van Duitslands grootste rederij Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, dat de verkeersopstoppingen tot in het derde kwartaal van 2021 zullen aanduren. “Ondertussen zijn er schepen die tot vijf weken te laat zijn,” meldde Hans-Jörg Heims, woordvoerder van de haven in Hamburg. In de regel komen schepen nu negen tot 14 dagen later aan dan gepland, zegt hij. De interactie tussen alle spelers in de haven van Hamburg functioneert echter goed, zodat in Hamburg verder geen problemen verwacht worden.
Knelpunt in Rotterdam
Nadat de Ever Given, een gigantisch groot containerschip, de doorvaart van bijna 400 schepen door het Suezkanaal had verhinderd, werd nu het eerste schip dat in de verkeersopstopping aldaar terechtkwam vorige week in Hamburg ingeklaard. Zoals verwacht is nu het knelpunt in Rotterdam ontstaan, aldus de woordvoerder van Hamburg. De haven van Hamburg acht zich goed voorbereid, vooral omdat de aankomst van schepen goed kan worden getimed door het Vessel Coordination Center in de Hanzestad. “We hebben voldoende ruimte en goed gevulde exportcontainers,” zei Heims. Bovendien zijn er nog geen aanlopen van schepen door reders geannuleerd, voegde hij eraan toe.
Tekort aan lege containers blijft bestaan
De negen grote lijnvaartmaatschappijen zijn onlangs door de vervoersector sterk bekritiseerd als profiteurs van de corona-crisis. Zij hebben ook de vrachttarieven opgedreven door een tekort aan capaciteit en zo hun winst in 2020 verdrievoudigd, terwijl tegelijkertijd de rondvaarten waren verstoord, aldus de beschuldigingen. Het resultaat van dit alles is niet in de laatste plaats een schrijnend tekort aan lege containers in Noord-Europa, waardoor de exportindustrie onder druk komt te staan. De automobielindustrie en de chemische industrie behoren tot de getroffen sectoren, maar ook bijvoorbeeld de papierfabrikanten klagen over de slechte beschikbaarheid van containers voor het vervoer van pulp en verwachten niet dat de tendens spoedig zal omslaan.