Terwijl de laatste coronamaatregelen in Nederland eind maart kwamen te vervallen, werd aan de andere kant van de wereld juist een extreem strenge lockdown ingevoerd. Geheel onverwachts werd door China op 28 maart een zero-covidbeleid ingevoerd. Met ook grote gevolgen voor de zeevracht.
Als gevolg van de maatregelen bevinden zich sindsdien ook een groot aantal havensteden in lockdown, waaronder de haven van Shanghai. Een scenario dat ook door de Diederik Gommers van China twee dagen voor het besluit nog als onmogelijk werd beschouwd.
“Daarvoor is Shanghai veel te belangrijk. En als de zeevracht tot stilstand zou komen heeft dat een grote invloed op de gehele nationale economie en wereldeconomie, aldus Wu Fan.
Maatregelen verlengd voor onbepaalde tijd
Bij de aankondiging van de maatregelen werd 5 april als einddatum ingesteld. Inmiddels heeft de Chinese overheid – ondanks dat er sprake is van de relatief milde Omikron-variant – de maatregelen verlengd voor onbepaalde tijd. Verder zijn de maatregelen uitgebreid naar het nabijgelegen Ningbo-Zhoushan.
Effect op zeevracht onomkeerbaar
Het is nog onduidelijk welke gevolgen dit heeft voor de zeevrachttarieven. De fabrieken zijn volledig gesloten en producties stilgelegd. Daarnaast is er een tekort aan chauffeurs en havenarbeiders ontstaan. Met als direct gevolg veel vertragingen op de terminals en veel wachtende schepen in de haven van Shanghai. Alleen al in de afgelopen week steeg het aantal wachtende schepen met 30 procent. Consequenties voor de zeevracht kunnen simpelweg niet uitblijven.
Hogere kosten zeevracht een simpele rekeningsom
De geschiedenis lijkt zich te herhalen. Zo verwachten wij straks opnieuw een grote run op containers terwijl de vertragingen blijven oplopen. Het spreekt voor zich dat dit uiteindelijk directe gevolgen zal hebben op de zeevrachttarieven.
Je begint bijna te denken het dat geen toeval meer is.