085 732 67 92 contact@transexperts.nl

De Euro krijgt rake klappen, wel dalende trend voor zeevrachttarieven

dinsdag, mei 03

 

Het ziet ernaar uit dat de tarieven in de containervaart op de belangrijke Azië-Europa-route in grote lijnen een dalende trend hebben ingezet. Daarentegen heeft de Euro een enorme vrije val gemaakt. Waar de Amerikaanse Dollar vorig jaar op €0,82 stond ten opzichte van de Euro, staat deze nu op €0,95. Omdat de handelsgoederen en het internationale transport in Amerikaanse Dollars worden betaald, is dit opnieuw een bittere pil voor Nederlandse ondernemers.

Dalende zeevrachttarieven & wereldwijd bevoorradingsproblemen

De dalende trend van zeevrachttarieven is natuurlijk te wijten aan een afnemend ladingaanbod vanuit Azië. Welke kant de containerprijzen opgaan na de grote coronalockdowns in Shanghai en Nantong is de grote vraag. De meningen van deskundigen in onze sector variëren dan ook behoorlijk. Het is duidelijk dat de vreselijke oorlog in Oekraïne en de gigantische lockdown in Shanghai voor een hoop wereldwijde bevoorradingsproblemen gaan zorgen. 

Deskundigen pessimistisch over gevolgen

Zo citeerde het Amerikaanse zakenblad Fortune een aantal deskundigen, die bang zijn dat de nieuwe Chinese lockdowns de internationale bevoorradingsketens volledig mank gaan leggen. Sterker nog: de deskundigen vrezen dat het zelfs erger gaat worden dan na het begin van de covidcrisis.

Tegengeluid herkent en waakt voor onvoorspelbaarheid

Het visibilityplatform ‘FourKites’ geeft juist aan dat logistieke prognoses niet altijd uitkomen. Zij voorspelden dat de containertarieven door het dak zouden gaan na de Russische invasie in Oekraïne. Het tegendeel gebeurde juist. De tarieven gingen zelfs omlaag door het afnemende aantal bestellingen uit Azië.

En nu?

Het is simpel te concluderen dat de meningen over wat de effecten voor zeevrachttarieven op korte en lange termijn zijn, sterk uiteenlopen. Dit lijkt gewoonweg niet te voorspellen, gezien de vele afhankelijk factoren. Als expediteur spelen wij hierop in door duidelijkheid te geven waar mogelijk. Mede daarom hebben wij uitstekende, duidelijke afspraken gemaakt met ons agentennetwerk in China.


Hieronder de standaardtarieven t/m 14-05-2022:


Naar haven Rotterdam

LCL – All-In (FOB) incl. afhandeling Rotterdam en inklaring
FCL – Zeevrachtkosten tot aan de haven Rotterdam

Profiteer nu van deze lage tarieven

Wij hebben de mogelijkheid om bij sommige havens gebruik te maken van speciale tarieven, informeer bij een van onze experts wat jouw mogelijkheden zijn.

 

Neem contact op met ons sales team via sales@transexperts.nl of bel +31(0)85 732 67 92.

Laatste nieuws

Trans Experts breidt haar diensten uit en introduceert fulfilment services!

Trans Experts breidt haar diensten uit en introduceert fulfilment services!

Trans Experts heeft haar aanbod vergroot met de introductie van fulfilment services. Naast zeevracht, luchtvracht en warehousing kunnen klanten nu ook voor end-to-end oplossingen terecht bij de toonaangevende logistieke dienstverlener. Of het nu gaat om palletlocaties of legbordstellingen, Trans Experts biedt een totaaloplossing die klanten volledig ontzorgt.

read more
Deze 4 factoren zorgen voor scherpe stijging van zeevrachttarieven

Deze 4 factoren zorgen voor scherpe stijging van zeevrachttarieven

Berichten van rederijen voorspellen een verdere stijging van de zeevrachttarieven in de komende periode. Sinds eind april zijn de tarieven al fors gestegen, wat heeft geleid tot overboekte ruimten en grote uitdagingen. Het wordt daarom dringend aanbevolen om zendingen voor mei en juni tijdig te reserveren.

read more
Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Belangrijke scheepvaartmaatschappijen zoals Maersk, MSC, BP en CMA CGM hebben besloten om voorlopig de Rode Zee te vermijden. Dit besluit is genomen vanwege de toenemende onveiligheid voor schepen in de buurt van het Suezkanaal.

read more

Volg ons

ANDEREN LEZEN OOK:

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Schepen aangevallen in rode zee Belangrijke scheepvaartmaatschappijen zoals Maersk, MSC, BP en CMA CGM hebben besloten om voorlopig de Rode Zee te vermijden. Dit besluit is genomen vanwege de toenemende onveiligheid voor schepen in de buurt van het Suezkanaal. ...

read more