085 732 67 92 contact@transexperts.nl

Ever Given van Evergreen nog altijd aan de ketting

woensdag, jun 02

In het geschil over de blokkade van het Suez kanaal heeft de kanaalautoriteit de kapitein van het vrachtschip “Ever Given” rechtstreeks verantwoordelijk gesteld. “Volgens de gegevens draaide het schip naar rechts toen het het kanaal binnenvoer en wilde de kapitein het terugsturen naar het midden,” zei Sajid Shaysha, hoofdonderzoeker voor de kanaalautoriteit. “De kapitein gaf te veel orders in een zeer korte tijd, ongeveer acht orders in 12 minuten. Het schip is erg groot en het reageert traag. Je moet het schip de tijd geven op de verandering te reageren. Er waren bovendien geen technische problemen, volgens Shaishah. De verdediger van Evergreen legt juist de schuld van de kanaalautoriteit. Het was slecht weer en de autoriteiten hadden vanwege het slechte weer het kanaal moeten sluiten. Het was onverantwoordelijk om onder deze weersomstandigheden de schepen toegang te geven tot het Suez kanaal.

Een economische rechtbank in de stad Ismailia buigt zich op dit moment over de dagenlange blokkade van de belangrijke waterweg. De Ever Given, een van ’s werelds grootste containerschepen, liep daar in maart aan de grond, waardoor het kanaal zes dagen lang geblokkeerd was.

De kanaalautoriteit eist een schadevergoeding van ongeveer 550 miljoen dollar (451 miljoen euro) voor economische verliezen, werkzaamheden om het vrachtschip te deblokkeren en schade aan het kanaal. Zij heeft de Ever Given in beslag genomen en zal het schip vasthouden tot er een regeling is getroffen. De volgende zitting bij de Economische Rechtbank in Ismailia is eind juni gepland.

De kanaalautoriteit had de resultaten van haar onderzoek toegezonden aan de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), die in Londen is gevestigd, en aan onder meer de Japanse eigenaars van de Ever Given. Vertegenwoordigers van de kanaalautoriteit verwierpen de veronderstelling dat sterke zijwind bij slecht weer mogelijk tot het ongeval heeft geleid. Voordat de “Ever Given” het kanaal binnenvoer, waren verschillende schepen met vergelijkbare ladingen en afmetingen met succes gepasseerd.

Laatste nieuws

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Belangrijke scheepvaartmaatschappijen zoals Maersk, MSC, BP en CMA CGM hebben besloten om voorlopig de Rode Zee te vermijden. Dit besluit is genomen vanwege de toenemende onveiligheid voor schepen in de buurt van het Suezkanaal.

read more

Volg ons

ANDEREN LEZEN OOK:

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Schepen aangevallen in rode zee Belangrijke scheepvaartmaatschappijen zoals Maersk, MSC, BP en CMA CGM hebben besloten om voorlopig de Rode Zee te vermijden. Dit besluit is genomen vanwege de toenemende onveiligheid voor schepen in de buurt van het Suezkanaal. ...

read more