Dat blijkt uit de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), de voornaamste indicator voor prijsbepalingen voor zeevracht vanuit China. Deze index is inmiddels gestegen tot boven de 5000 punten. Daarmee is een nieuw record gevestigd. Nog nooit stond deze index zo hoog.
Deze index wordt vanaf 2009 per week berekend en is vernoemd naar de grootste containerhaven ter wereld, Shanghai. Het vorige record voor deze index dateert van april vorig jaar, vlak nadat het containerschip Ever Given vast kwam te zitten in het Suezkanaal. Destijds stond de index rond de 4000 punten.
Voordat de coronacrisis uitbrak
Het is nog geen twee jaar geleden toen we voor het eerst met de coronacrisis te maken kregen. En dat dit ook op de zeevracht een grote invloed heeft gehad, blijkt wel uit de index. Destijds schommelde de SCFI-index namelijk rond de 750 punten. Dat is bijna zeven keer zo laag als de huidige index.
Gemiddeld tarief ook sterk gestegen
Ook het tarief voor containervervoer vanuit Shanghai naar Europa heeft een nieuw record te pakken. Zo betaal je tegenwoordig 7751 dollar voor iedere teu. Het afgelopen najaar schommelde dit tarief rond 7600.