085 732 67 92 contact@transexperts.nl

Invoerrechten bij import van buiten Europa

zondag, okt 04

Bij de import van producten van buiten de Europese Unie krijg je bij aankomst te maken met invoerrechten. Invoerrechten moeten de interne markt beschermen tegen te goedkope import van buiten. Houd er dus rekening mee als je goederen importeert, dat je bovenop de inkoopsprijs ook nog invoerrechten moet rekenen. Op sommige producten, waarvan de Europese Unie de import leiver niet ziet gebeuren, zitten heel hoge heffingen. Bij de import uit sommige landen van buiten de EU hoef je echter weer geen of weinig invoerrechten te betalen. De EU heeft namelijk met een aantal landen preferentiële handelsovereenkomsten. Dit zijn landen waarvan de EU door middel van lage of geen invoerrechten hoopt de economische ontwikkeling juist te bevorderen. Als je importeert uit een land met een preferentiële handelsovereenkomst, moet je bewijzen dat jouw goederen ook daadwerkelijk geheel of gedeeltelijk in het land van herkomst zijn gemaakt. Dit kan je aantonen door een EUR1 document dat jouw leverancier kan leveren. Als je importeert uit een ontwikkelingsland, dan moet bij de lading een Certificaat van Oorsprong meegeleverd worden.

De Europese Unie heeft met tal van landen handelsovereenkomsten, met bijbehorende invoerrechten. Met een aantal landen, zoals China en Amerika, heeft de EU geen overeenkomst gesloten. Wanneer je uit een land importeert waarvoor geen speciale overeenkomst is gesloten, dan betaal je gewoon het algemene invoerrecht voor het type product dat je invoert. Bijna alle producten zijn gecategoriseerd in zogenaamde HS-codes en aan de hand van de HS-code die bij jouw product hoort, kan je ook het bijbehorende invoertarief nazoeken. Met Turkije vormt de EU een zogenaamde douane-unie. Dit houdt in dat je voor veel goederen uit Turkije geen invoerrechten hoeft te betalen. Veel landbouwproducten en staalproducten vallen echter buiten deze regeling. Gewoonlijk toon je met een EUR1 document het land van herkomst aan, in het geval van Turkije heb je een ATR-certificaat nodig. Wees je ervan bewust dat een vrijstelling van invoerrechten géén vrijstelling van de BTW hebt.

De hoogte van de invoerrechten bereken je over de douanewaarde die jouw goederen hebben. De douanewaarde is samengesteld uit de waarde van de goederen bij aankoop, met daarbij opgeteld de kosten voor het vervoer en een eventuele verzekering tijdens het vervoer naar de haven op de grens van Europa. Omdat de invoerrechten voor alle lidstaten van de Europese Unie gelijk zijn, zijn de invoerrechten op de goederen in elke land van de EU gelijk. Het maakt dus niet uit, of je de goederen van buiten de EU via België, Duitsland of Nederland importeert.

Bij aankoop van uw goederen hoort u van uw leverancier de bij uw producten horende HS-code te krijgen. Controleer altijd of uw leverancier de juiste code gebruikt, zodat u achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

Wanneer u de HS-codes van uw leverancier gekregen heeft, kunt u op de website van de Nederlandse douane en op de website van de Europese Commissie de hoogte van de invoerrechten voor bijna alle producten terugvinden.

Laatste nieuws

Trans Experts breidt haar diensten uit en introduceert fulfilment services!

Trans Experts breidt haar diensten uit en introduceert fulfilment services!

Trans Experts heeft haar aanbod vergroot met de introductie van fulfilment services. Naast zeevracht, luchtvracht en warehousing kunnen klanten nu ook voor end-to-end oplossingen terecht bij de toonaangevende logistieke dienstverlener. Of het nu gaat om palletlocaties of legbordstellingen, Trans Experts biedt een totaaloplossing die klanten volledig ontzorgt.

read more
Deze 4 factoren zorgen voor scherpe stijging van zeevrachttarieven

Deze 4 factoren zorgen voor scherpe stijging van zeevrachttarieven

Berichten van rederijen voorspellen een verdere stijging van de zeevrachttarieven in de komende periode. Sinds eind april zijn de tarieven al fors gestegen, wat heeft geleid tot overboekte ruimten en grote uitdagingen. Het wordt daarom dringend aanbevolen om zendingen voor mei en juni tijdig te reserveren.

read more
Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Belangrijke scheepvaartmaatschappijen zoals Maersk, MSC, BP en CMA CGM hebben besloten om voorlopig de Rode Zee te vermijden. Dit besluit is genomen vanwege de toenemende onveiligheid voor schepen in de buurt van het Suezkanaal.

read more

Volg ons

ANDEREN LEZEN OOK:

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Schepen aangevallen in rode zee Belangrijke scheepvaartmaatschappijen zoals Maersk, MSC, BP en CMA CGM hebben besloten om voorlopig de Rode Zee te vermijden. Dit besluit is genomen vanwege de toenemende onveiligheid voor schepen in de buurt van het Suezkanaal. ...

read more