Corona heeft grote invloed op de wereldwijde afhandeling van zeetransporten en de zeevrachtprijzen. Door de sterke daling van de vraag naar transportcapaciteit in de zeevrachtbranche door corona, ontstaan diverse problemen bij de rederijen, zoals Maersk, HMM of Evergreen.
Door de vermindere vraag naar capaciteit (TUE) varen al maanden veel minder schepen van bijvoorbeeld China naar Nederland. Veel schepen die geboekt worden, vallen uit door te weinig vraag. Doordat er minder schepen varen, is de kans groter dat de goederen in een laadhaven van bijvoorbeeld China langer moeten wachten op het eerstvolgende schip waarop de goederen mee kunnen. Een ander bijkomend effect is dat de schepen die wel varen, soms al direct vol zijn. Wanneer een schip vol is, krijg je te maken met een zogenaamde rollover. De goederen worden in dat geval doorgeschoven naar het volgende schip. Door deze twee effecten wordt de totale transporttijd langer en moet u langer wachten tot de goederen in Nederland of België op uw adres afgeleverd worden.
Uit onderzoek blijkt dat vanaf maart 2020 al 83% van de bedrijven die importeren al te maken hebben gekregen met rollovers. De rollovers veroorzaken aanzienlijke operationele problemen voor freight forwarders als TransExperts. Zendingen moeten opnieuw geboekt worden, veel extra communicatie met agenten is nodig, de planning voor de inklaringen en de planning voor het wegtransport moeten steeds herzien worden.
De corona-crisis veroorzaakt veel rollovers en daarop misbruiken rederijen hun geconcentreerde macht en verhogen de flink prijzen. Hoewel normaal macro-economisch gesproken een lagere vraag naar lagere prijzen zou moeten leiden, hebben de rederijen het aanbod tegelijkertijd nog veel verder verlaagt, waardoor onder de streep de rederijen de prijzen flink kunnen verhogen. Freight forwarders zien zich geconfronteerd met flink hogere zeevrachttarieven, die zij moeten uitleggen en doorberekenen aan hun klanten.
Het gemiddelde vrachttarief op de Azië-Europa handel tussen januari en augustus 2020 steeg met 15% per TUE. Na verrekening van andere vrachtkosten, zoals financiering, detentie en demurage en boekingsverwerking bedroeg de gemiddelde stijging echter bijna 18% per TUE, waarbij de freight forwarders niet alle kosten altijd kunnen doorrekenen aan hun klanten.
De indirecte kosten voor freight forwarders kunnen echter nog veel groter zijn. Zij moeten klanten vertellen dat leveringen langer duren, waardoor klanten ontevreden zijn of nog erger, dat zij zendingen mislopen.