085 732 67 92 contact@transexperts.nl

Ongekend hoge tarieven voor zeevracht. Tijdelijk of blijvend?

dinsdag, okt 26

Containers voor zeevracht ongekend hoog

Zeevrachtexpediteurs hebben de grootste moeite om containers te vinden om bestellingen vanuit Azië hier naartoe te halen. Waar ze voor de coronapandemie voor een container uit China €2.000 tot €3.000 euro neertelden, is dit binnen anderhalf jaar gestegen naar China €14.000 tot €15.000 euro. Een bizarre stijging.

Expediteurs vrezen blijvend hogere zeevrachttarieven

De huidige prijzen voor containers zijn inmiddels buiten redelijkheid en het sentiment onder de expediteurs is dat het dan ook nooit meer terug zal komen op het oude niveau. Hoe komt dat? De containermarkt is in handen van een klein aantal wereldwijd opererende scheepvaartbedrijven die ook nog eens samenwerken in allianties. Feitelijk heb je momenteel te maken met maar drie spelers.

Minder zeevracht, meer bestellingen

De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat de huidige situatie is gekatapulteerd. Er voeren eerst veel minder schepen tussen Azië en Europa. Vervolgens kwamen de mensen thuis te zitten en zijn ze veel meer online gaan bestellen. Bovendien kwam een run op elektronica en meubels, waardoor de vraag vanuit Azië enorm steeg.

Verenigde Staten het hardst getroffen

Er ontstond een tekort aan containers vorig jaar doordat de vraag enorm steeg. Tegelijkertijd werd de Verenigde Staten het hardst getroffen door de pandemie. Dat had onder meer tot gevolg dat warehouses genoodzaakt waren tijdelijk te sluiten en de export naar China stil kwam te liggen. Met als gevolg dat er ook geen lege containers werden teruggestuurd naar Azië.

Meer betalen bij de Action en XENOS

Uiteindelijk gaan we allemaal de gevolgen van de explosieve zeecontainerprijzen ondervinden. De verwachting is namelijk dat de gehele winkelbranche de hogere prijzen voor containervervoer wel moet doorberekenen. En dat zorgt ervoor dat de producten bij de Action en Xenos straks niet meer zo goedkoop zijn.

Prijzen stabiliseren

Het lijkt erop dat de prijzen voor zeevracht nu iets stabiliseren. Dat heeft onder meer te maken met de aankondiging van CMA CGM om de tarieven tot 1 februari 2022 te bevriezen. Een initiatief dat door andere rederijen naar alle waarschijnlijkheid stilzwijgend wordt gevolgd.

Gevolgen voor zeevrachttarieven bij Trans Experts

Waarschijnlijk heb je het al gemerkt: de door ons gehanteerde tarieven zijn ongelofelijk scherp. En we doen iedere dag het uiterste om deze tarieven scherp te houden. Onder meer door ons uitgebreide netwerk en goede relatie met de rederijen.

Heb je vragen over de gevolgen van de stijgende zeevrachttarieven? Of erachter komen of je nu wel of niet voor (meer) zeevracht moet kiezen? Neem dan contact met ons op en onze experts praten je bij.  

Laatste nieuws

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Belangrijke scheepvaartmaatschappijen zoals Maersk, MSC, BP en CMA CGM hebben besloten om voorlopig de Rode Zee te vermijden. Dit besluit is genomen vanwege de toenemende onveiligheid voor schepen in de buurt van het Suezkanaal.

read more

Volg ons

ANDEREN LEZEN OOK:

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Schepen aangevallen in rode zee Belangrijke scheepvaartmaatschappijen zoals Maersk, MSC, BP en CMA CGM hebben besloten om voorlopig de Rode Zee te vermijden. Dit besluit is genomen vanwege de toenemende onveiligheid voor schepen in de buurt van het Suezkanaal. ...

read more