Het kan voorkomen dat een container niet kan worden geladen op het schip dat wij voor je hebben geboekt. Bijvoorbeeld door gebrek aan capaciteit voor het aantal geboekte containers of door verandering van de zeevrachtroute. Er is dan sprake van een roll-over.
Als gevolg van een roll-over worden de overboekte containers uitgesteld naar de eerstvolgende afvaarten. Sinds de Covid-19 crisis komen roll-overs steeds vaker voor en is het inmiddels een hoofdpijndossier geworden voor rederijen, forwarders en natuurlijk de ondernemers.
Wanneer vindt er een roll-over plaats?
Een roll-over is sinds de crisis vooral gebruikelijk geworden op de drukke scheepvaartroutes. Containerschepen van bijvoorbeeld Azië naar Europa en de Verenigde Staten zijn bijzonder vatbaar voor overboeking.
Deze routes in zeevracht werden afgelopen anderhalf jaar vaak halsoverkop veranderd. Denk hierbij aan coviduitbraken en het blokkeerschip de Ever Given. Wanneer er meerdere roll-overs zijn geweest leidt dat vaak tot een ”domino-effect”, waarbij het herstel vaak enkele maanden kan duren.
Drie andere oorzaken van roll-overs
Naast de eerder genoemde oorzaken voor de roll-overs zijn er ook andere – soms verrassende – oorzaken. Zo kan er sprake zijn van invloed vanuit grote multinationals die eisen dat de rederijen de route aanpassen, zodat zij de goederen op tijd kunnen ontvangen.
Daarnaast kan het ook simpelweg zijn dat schepen niet zijn berekend op het totale containergewicht en te zwaar beladen zijn. Tot slot wil het ook nog eens voorkomen dat er sprake is van technische problemen of tekort aan materialen.