085 732 67 92 contact@transexperts.nl

Zeevrachttarieven dalen ondanks oorlog in Oekraïne, Chinese lockdowns en gierende inflatie.

vrijdag, apr 01

De wereld staat behoorlijk op z’n kop sinds de Russische invasie in Oekraïne. Door de prijsstijging van ruwe olie, de devaluatie van de Euro en wederom nieuwe Chinese coronalockdowns was onze verwachting dan ook dat de zeevrachttarieven opnieuw zouden stijgen. Niets bleek minder waar, de tarieven gingen zelfs omlaag.

Hoe komt dit?

Er was simpelweg niet voldoende vrachtaanbod. Daardoor werd het moeilijker voor de rederijen om vast te houden aan deze hoge tarieven. Achteraf is deze daling misschien ook wel logisch. Veel Westerse ondernemingen namen een afwachtende positie in sinds de oorlog in Oekraïne, waardoor het aantal bestellingen uit Azië behoorlijk afnam.

Gaan prijzen alsnog stijgen?

Ondanks deze prijsdaling denken de scheepvaartwatchers van consultancybedrijf Drewry en de Shanghai Containerized Freight Index ( SCFI ) dat de prijzen straks alsnog de hoogte in zullen gaan.

Laatste nieuws

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Belangrijke scheepvaartmaatschappijen zoals Maersk, MSC, BP en CMA CGM hebben besloten om voorlopig de Rode Zee te vermijden. Dit besluit is genomen vanwege de toenemende onveiligheid voor schepen in de buurt van het Suezkanaal.

read more

Volg ons

ANDEREN LEZEN OOK:

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Aanvallen Rode Zee drijven zeevrachtprijzen op

Schepen aangevallen in rode zee Belangrijke scheepvaartmaatschappijen zoals Maersk, MSC, BP en CMA CGM hebben besloten om voorlopig de Rode Zee te vermijden. Dit besluit is genomen vanwege de toenemende onveiligheid voor schepen in de buurt van het Suezkanaal. ...

read more