Zeevrachtvervoerder Maersk waarschuwt dat de vraag naar containerruimte sterk het aanbod zal overtreffen. Voor transporten uit China zijn vertragingen van één tot twee weken geen uitzondering meer. In China vrezen fabrikanten nu al voor hun kerstomzetten.
Aanleiding voor deze uitspraken is de nieuwe uitbraak van corona in de zuidelijke Chinese provincie Guangdong, die met de havens Yantian en Nansha een belangrijke regio is voor de handel met en productie voor Europa. “We blijven de situatie nauwlettend volgen en doen ons best om de gevolgen voor de toeleveringsketen zoveel mogelijk te beperken”, liet Maersk onder andere freight forwarders weten. Maersk heeft haar vaarroutes aangepast, waarmee het havens in gebieden met corona minder vaak aandoet of geheel mijdt om nog grotere vertragingen te voorkomen.
De Yantian International Container Terminal blijft overbelast, aldus Maersk. De plaatselijke autoriteiten voerden voortdurend ontsmettings- en quarantainemaatregelen uit om de verspreiding van COVID-19 te voorkomen. “Wij verwachten aanhoudende congestie bij de terminal en vertragingen van schepen van meer dan twee weken”, voegde zij eraan toe. De productiviteit in het oostelijk deel van de terminal is op dit moment ongeveer 30% van het normale niveau, terwijl alle activiteiten in het westelijk deel van de terminal tot nader order zijn opgeschort. De terminal heeft bovendien sinds kort ingesteld dat containers voor de export slechts drie dagen vóór de aankomst van het schip aangeleverd mogen worden.
Containertekort bedreigt bevoorradingsketen voor Kerstmis
Ook het Engelstalige Chinese dagblad Global Times schrijft dat handelaren en logistieke bedrijven zich moeten voorbereiden op langere wachttijden en grotere onzekerheden bij het verzenden van goederen. “Als gevolg van de verscherpte epidemiepreventiemaatregelen in verband met nieuwe COVID-19-gevallen hebben de havens te kampen met achterstanden.” Volgens de Global Times is de haven van Yantian alleen al verantwoordelijk voor meer dan een derde van de buitenlandse handel van Guangdong. Veel ladingen zouden zijn moeten uitwijken naar naburige havens. Dit kost extra transporttijd en in de uitwijkhavens ontstaan nu ook vertragingen door het verhoogde aanbod van containers.
Meer dan 90 procent van China’s buitenlandse handel wordt via zeevracht geëxporteerd. Om de mondiale scheepvaartcrisis aan te pakken, zijn wereldwijd gecoördineerde inspanningen nodig, volgens analisten van de Global Times. “Het exportseizoen voor kerstartikelen valt gewoonlijk in augustus en september, en indien het containertekort niet wordt opgelost, zal dit een echt probleem vormen voor de wereldwijde bevoorradingsketen”, aldus de redactie van de Global Times.