Vertrouwen in containerlijnvaart naar dieptepunt
Terwijl de containerprijzen door het dak gingen, wisten rederijen recordomzet na recordomzet te behalen. Met de wereldwijde covid-19 pandemie als aanleiding. In de zeevracht hebben sinds de wereldwijde uitbraak in 2020 wonderlijke, niet verklaarbare ontwikkelingen plaatsgevonden. Reden voor Amerikaanse maritieme toezichthouder FMC om misstanden binnen de zeevracht te onderzoeken.
Houden rederijen prijzen kunstmatig hoog in zeevracht?
Het kunstmatig hooghouden van containerprijzen, onderlinge geheime afspraken en het doorrekenen van kosten voor niet-bestaande dienstverlening. Het zijn sterker verdenkingen over de internationale containerrederijen zijn ontstaan én worden onderzocht.
Onderzoek FMC leidt tot eerste boetes voor rederijen
De Federal Maritime Commission (FMC), de Amerikaanse maritieme toezichthouder, heeft het afgelopen jaar de situatie onderzocht. Dat heeft in korte tijd geleid tot het uitdelen van grote boetes aan de Taiwanese rederij Wan Hai en het Duitse Hapag-Lloyd.
Voor beide rederijen is bewijs gevonden voor het in rekening brengen van onterechte d&d-kosten (demurrage and detention). Met als resultaat boetes van meer dan 800.000 dollar per rederij.
Onderzoek naar rederijen uitgebreid én geïntensiveerd
Naar aanleiding van het onderzoek heeft FMC met onmiddellijke ingang het onderzoek verder aangescherpt. Met grote gevolgen voor onder meer 2M, Ocean Alliance en THE Alliance.
Deze drie grote allianties in de containerlijnvaart moeten per direct extra data en handelsgegevens verstrekken, zodat misstanden verder kunnen worden onderzocht.
Europese waakhonden geven niet thuis
Waar de Amerikaanse maritieme toezichthouder misstanden al meer dan een jaar heeft onderzocht, blijven de Europese waakhonden verrassend stil. Geen enkel teken wijst erop dat zij acties hebben ondernomen.
Het ziet er dus naar uit dat de Verenigde Staten er alleen voor staat in dit gevecht.