Ondernemers in Europa beginnen steeds meer de nadelige effecten te merken van de nieuwe Chinese lockdowns. Dit blijkt onder meer uit onderzoek van visibilityplatform Project44. Zo blijven de vertragingen verder oplopen door verslechterde efficiëntie en neemt financiële onzekerheid toe.
In tegenstelling tot de vorige lockdowns, zijn de havens in China tot op heden niet volledig op slot. Daardoor zijn ze in staat om gedeeltelijk te blijven draaien. Maar – onder meer door het flinke tekort aan havenarbeiders – zijn de havens niet in staat om met dezelfde efficiëntie te waarborgen. En dat blijft niet zonder gevolgen.
Oplopende vertragingen
Inmiddels loopt de gemiddelde vertragingstijd van containerladingen vanuit meerdere Chinese havens naar Europa behoorlijk op. Dit wordt bevestigd door het visibilityplatform Project44. Zij hebben onlangs data naar buiten gebracht, waaruit de oplopende vertragingen duidelijk zichtbaar werden. Zo zijn de gemiddelde vertragingen vanuit Yantian, Tianjin en Shanghai naar Rotterdam in maart alleen al behoorlijk gestegen.
Containerprijzen bewegen nauwelijks
Uit data blijkt dat de huidige situatie niet heeft geleid tot stijgende containerprijzen. Het lijkt erop dat de consumentenuitgaven in Europa aan het verminderen zijn door oplopende inflatie en het gevoel van financiële onzekerheid. Dat heeft natuurlijk zijn weerslag op het aantal bestellingen vanuit Azië, containerprijzen lijken daarom in grote lijnen een dalende trend te hebben ingezet.
De situatie heeft ertoe geleid dat bedrijven in Europa sterk rekening houden met de onzekere situatie. In de regel richten zij zich momenteel meer op voorraadbeheer en afhandelen van de huidige orders.