Het effect van de blokkade van het Suezkanaal wordt op dit moment pijnlijk voelbaar in het verre oosten, zowel bij carriers als verladers. THE Alliance moet afvaarten annuleren op het moment dat die een recordomzet hadden kunnen opleveren.
Door de blokkade van het Suezkanaal in de laatste week van maart, zijn veel schepen die destijds onderweg waren van het Verre Oosten naar Europa, in april met één tot twee weken vertraging in België, Nederland en Duitsland gearriveerd. Diezelfde schepen zijn intussen op de terugweg naar het verre oosten en hebben hun vertraging door oponthoud in de Europese havens vaak nog verder zien oplopen.
De vier partners van THE Alliance hebben daarom geen schepen beschikbaar voor een aantal afvaarten uit China en deze worden geannuleerd.
Voor de betrokken carriers is het uiterst pijnlijk omdat ze niet volop kunnen profiteren van de zeer hoge tarieven die op dit moment voor zeevracht gevraagd worden. De Ocean Alliance en het 2M Vessel Sharing Agreement hebben voorlopig nog geen afvaarten moeten schrappen, maar ook hun vaarschema’s zijn verstoord. De tijdspanne tussen twee opeenvolgende afvaarten van een dienst die normaal gezien ongeveer zeven dagen is voor een wekelijkse dienst, schommelt nu meestal tussen de vier en de elf dagen.
Ruimte tekort en hoge prijzen
Dat een aantal afvaarten niet plaatsvindt, is ook zeer lastig voor de verladers en expediteurs. Zij moeten nu minstens vier weken voor afvaart boeken om nog containerruimte toegekend te krijgen. Het tekort aan containers in China die leeg uit onder andere Europa moeten terugkeren, is door de vertragingen van inkomende schepen opnieuw groter geworden.
Dit alles zorgt na een kleine daling in de tarieven op dit moment weer voor stijgende tarieven. Zeevrachttarieven voor China naar Rotterdam kunnen al pieken tot 15.000 dollar voor een 40ft container.