085 732 67 92 contact@transexperts.nl

THE Alliance moet afvaarten annuleren op slecht moment

dinsdag, mei 25

Het effect van de blokkade van het Suezkanaal wordt op dit moment pijnlijk voelbaar in het verre oosten, zowel bij carriers als verladers. THE Alliance moet afvaarten annuleren op het moment dat die een recordomzet hadden kunnen opleveren.

Door de blokkade van het Suezkanaal in de laatste week van maart, zijn veel schepen die destijds onderweg waren van het Verre Oosten naar Europa, in april met één tot twee weken vertraging in België, Nederland en Duitsland gearriveerd. Diezelfde schepen zijn intussen op de terugweg naar het verre oosten en hebben hun vertraging door oponthoud in de Europese havens vaak nog verder zien oplopen.

De vier partners van THE Alliance hebben daarom geen schepen beschikbaar voor een aantal afvaarten uit China en deze worden geannuleerd.

Voor de betrokken carriers is het uiterst pijnlijk omdat ze niet volop kunnen profiteren van de zeer hoge tarieven die op dit moment voor zeevracht gevraagd worden. De Ocean Alliance en het 2M Vessel Sharing Agreement hebben voorlopig nog geen afvaarten moeten schrappen, maar ook hun vaarschema’s zijn verstoord. De tijdspanne tussen twee opeenvolgende afvaarten van een dienst die normaal gezien ongeveer zeven dagen is voor een wekelijkse dienst, schommelt nu meestal tussen de vier en de elf dagen.

Ruimte tekort en hoge prijzen

Dat een aantal afvaarten niet plaatsvindt, is ook zeer lastig voor de verladers en expediteurs. Zij moeten nu minstens vier weken voor afvaart boeken om nog containerruimte toegekend te krijgen. Het tekort aan containers in China die leeg uit onder andere Europa moeten terugkeren, is door de vertragingen van inkomende schepen opnieuw groter geworden.

Dit alles zorgt na een kleine daling in de tarieven op dit moment weer voor stijgende tarieven. Zeevrachttarieven voor China naar Rotterdam kunnen al pieken tot 15.000 dollar voor een 40ft container.

Laatste nieuws

Chinees Nieuwjaar: Plan vooruit en vermijd vertragingen

Chinees Nieuwjaar: Plan vooruit en vermijd vertragingen

Chinees Nieuwjaar 2025 lijkt misschien nog ver weg, maar voor je het weet is het zover! Op 27 januari sluiten veel fabrieken in China, en de weken daarna daalt de productiviteit flink, wat kan leiden tot verstoringen in de logistieke keten. Ben jij voorbereid op deze uitdagingen?

read more
Trans Experts breidt haar diensten uit en introduceert fulfilment services!

Trans Experts breidt haar diensten uit en introduceert fulfilment services!

Trans Experts heeft haar aanbod vergroot met de introductie van fulfilment services. Naast zeevracht, luchtvracht en warehousing kunnen klanten nu ook voor end-to-end oplossingen terecht bij de toonaangevende logistieke dienstverlener. Of het nu gaat om palletlocaties of legbordstellingen, Trans Experts biedt een totaaloplossing die klanten volledig ontzorgt.

read more
Deze 4 factoren zorgen voor scherpe stijging van zeevrachttarieven

Deze 4 factoren zorgen voor scherpe stijging van zeevrachttarieven

Berichten van rederijen voorspellen een verdere stijging van de zeevrachttarieven in de komende periode. Sinds eind april zijn de tarieven al fors gestegen, wat heeft geleid tot overboekte ruimten en grote uitdagingen. Het wordt daarom dringend aanbevolen om zendingen voor mei en juni tijdig te reserveren.

read more

Volg ons

ANDEREN LEZEN OOK:

Chinees Nieuwjaar: Plan vooruit en vermijd vertragingen

Chinees Nieuwjaar: Plan vooruit en vermijd vertragingen

Chinees Nieuwjaar 2025 lijkt misschien nog ver weg, maar voor je het weet is het zover! Op 27 januari sluiten veel fabrieken in China, en de weken daarna daalt de productiviteit flink, wat kan leiden tot verstoringen in de logistieke keten. Ben jij voorbereid op deze...

read more