Goederenvervoer over zee is vandaag de dag historisch duur. Maar met de drukke maanden in het vooruitzicht, lijkt het einde nog niet in zicht. Sterker nog, met de drukke maanden en het Chinees nieuwjaar in het vooruitzicht, liggen nieuwe prijsstijgingen op de loer.
China: Het Chinees nieuwjaar en de mogelijk oplopende containerprijzen
Met kerstmis en Chinees nieuwjaar (CNY) voor de boeg zal de vraag naar containers en lokaal transport in China weer toenemen in de laatste maanden van 2021. Zo willen fabrieken in China alle bestellingen de deur uit hebben en hun magazijnen legen, voordat op 1 februari het Chinees nieuwjaar begint.
Voor november lijken de tarieven vooralsnog te stabiliseren. Maar voor december en januari – het peak-season – houden wij er sterk rekening mee dat de tarieven weer licht kunnen gaan stijgen.
Vietnam: Productie fabrieken weer hervat na lange covid-lockdown
Goed nieuws! Vietnam is namelijk begin oktober weer opengegaan na een lange covid-lockdown. Fabrieken zijn tijdens de lockdown een lange tijd dichtgeweest. Inmiddels is de productie weer bijna volledig hervat.
Wij merken dat dit in Vietnam momenteel leidt tot een enorm hoge vraag naar containers. Hierdoor is een tekort ontstaan in aanbod.
Rest van Azië: havens op slot en operationele uitdagingen
Sinds juli heeft de Pacifische kant van Azië te maken gehad met drie tyfoons en zes stormen. Hierdoor moesten er constant havens op slot. Terwijl sommige havens in Azië sowieso al dichtzaten vanwege de Covid-19 pandemie, leidde dit wederom tot probleem op probleem.
Ook rederijen konden dit afgelopen tijd operationeel bijna niet meer bolwerken. Het ziet ernaar uit dat Myanmar, Japan, Maleisië, Singapore en Filippijnen momenteel genoeg containers hebben. Voor China, Korea, Vietnam, Thailand en Indonesië ziet het er echt een stuk minder goed uit.
Wij adviseren in dit geval dan ook om bestellingen op tijd te boeken, omdat je rekening moet houden met vertragingen vanuit de rederijen.