De containervaart doet er naar eigen zeggen alles aan om de overspannen vrachtenmarkt te verlichten. En dat blijkt ook uit het aantal nieuw bestelde schepen in 2021. Waar in 2020 slechts 114 schepen werden besteld, steeg dit aantal naar maarliefst 555 bestelde schepen in 2021. Dat is bijna vijf keer zoveel.
Is de stijging verrassend? Niet als je het een van onze experts vraagt. De rederijen wisten namelijk zowel in 2020en 2021 astronomische recordomzetten te behalen. De sterk noemende vraag naar nieuwe schepen is daarom een logisch gevolg.
Twee miljoen nieuwe vervoerscapaciteit
Dataleverancier VesselsValue heeft het aantal scheepsbestellingen van vorig jaar bij elkaar opgeteld. Dit waren er in de containersector 555 in totaal.
Wat de totale capaciteit zal zijn van de bestelde containerschepen is nog niet helemaal duidelijk. Wel geeft het onderzoeksbureau aan dat er zowel in 2023 als in 2024 naar verwachting twee miljoen teu aan nieuwe vervoerscapaciteit in de vaart komt.
In 2022 komen er nauwelijks nieuwe schepen in de vaart. Dat betekent dat de vraag dus nog steeds groter blijft dan het aanbod. We kunnen dus stellen dat er aankomend jaar nog weinig zal gaan veranderen en de prijzen torenhoog blijven.
Oude containerschepen naar de sloop?
Die vier miljoen teu komt overeen met ongeveer 20% van de totale huidige capaciteit. Toch zal de totale capaciteit waarschijnlijk procentueel minder toenemen, omdat de verouderde containerschepen gesloopt gaan worden.
Vorig jaar zijn er nauwelijks schepen naar de sloop gestuurd. De oude schepen, die in een normale markt niet meer rendabel zouden zijn, konden in de huidige markt nog profiteren van de hoge tarieven.
Wanneer er nieuwe efficiëntere en duurzamere schepen in de vaart komen, verandert die situatie en worden ze uiteindelijk alsnog gesloopt.